Stoomlocomotief de Arend
De trein is een veelgebruikt vervoersmiddel in deze tijd. Mensen gebruiken het om naar hun werk te gaan of voor een dagje uit. In Nederland werd de trein voor het eerst in gebruik genomen in 1839.
Tijdens deze eerste rit reed een stoomlocomotief van Amsterdam naar Haarlem en staat bekend als de Arend. Er is echter veel veranderd in de afgelopen jaren, alleen al als je kijkt naar de snelheid van treinen. De Arend reed rond de 30 kilometer per uur en later kon de stoomlocomotief een snelheid halen van zo’n 70 kilometer per uur. Hedendaags rijden treinen flink wat harder, namelijk 140 tot 160 kilometer per uur.
Lage CO2 uitstoot
Op het gebied van duurzaamheid zijn er ook steeds meer ontwikkelingen zichtbaar. Het reizen met de trein is veel beter voor het milieu dan reizen met de auto of het vliegtuig, omdat hiermee de uitstoot van CO2 lager is. Daarnaast is de uitstoot van fijnstof is ook een stuk lager. Er zijn steeds meer landen waar treinen rijden op groene stroom. Dit met als doel om reizen met de trein mogelijk te maken waarbij er 100% minder uitstoot aan CO2 is dan als je reist met een vliegtuig.
Meer treinen op de drukste trajecten
In vergelijking met vroeger, zijn er nu talloze trajecten aangezien het aantal treinreizigers blijft toenemen. De overheid wilt dat uiterlijk in 2029 er 6 sprinters en 6 intercity’s per uur per richting rijden op de drukste trajecten. Dit is nodig omdat bijvoorbeeld tijdens de spits de treinen bomvol zitten. Er worden continu plannen gemaakt om spoorlijnen uit te breiden, om zo het treinverkeer soepeler te laten verlopen. In Nederland is het spoorwegnet zo’n 3,2 duizend kilometer lang. Er zijn zowel treinen voor het vervoer van personen als voor goederen.
Zelfrijdende treinen
Een grote ontwikkeling op het gebied van treinen zijn zelfrijdende voertuigen. Er zijn al auto’s op de markt met zelfrijdende functies, maar ook zelfrijdende treinen zijn in aantocht. In 2020 zijn er al proeven geweest met automatisch bestuurde treinen en de reizigers waren erg enthousiast. Het inzetten hiervan kan vele voordelen hebben, deze treinen kunnen bijvoorbeeld dichter op elkaar rijden waardoor en meer treinen over het spoor kunnen rijden. Daarnaast wordt er zuiniger gereden en dit is dus ook duurzamer.